قوله: إنک لا تسْمع الْموْتى‏ زندگانى بحقیقت سه چیز است و هر دل که از آن سه چیز خالى بود مردار است و در شمار موتى است: زندگانى بیم با علم، و زندگانى امید با علم، سوم زندگانى دوستى با علم. زندگانى بیم دامن مرد پاک دارد و چشم وى بیدار و راه وى راست، زندگانى امید مرکب مرد تیز دارد و زاد تمام و راه نزدیک، زندگانى دوستى قدر مرد بزرگ دارد و سر وى آزاد و دل شاد. بیم بى‏علم بیم خارجیان است، امید بى‏علم امید مرجیانست. دوستى بى‏علم دوستى اباحتیان است هر کرا این سه خصلت با علم درهم پیوست بزندگى پاک رسید و از مردگى باز رست.


رب العالمین میگوید: فلنحْیینه حیاة طیبة زنده‏شان دارم بزندگانى پاک از خود بیزار و از همه عالم آزاد.


بیزار شو از هر چه بکون اندر


تا باشى یار غار آن دلبر

این جوانمردان آنند که چون عیان بار داد ایشان ساخته بودند. چون حجاب برخاست از همه خلق پرداخته بودند. دامن حقایق از دست علایق با خود گرفته بودند


اتانى هواها قبل ان اعرف الهوى


فصادف قلبى خالیا فتمکنا

و إذا وقع الْقوْل علیْهمْ أخْرجْنا لهمْ دابة من الْأرْض آن روز که آن دابه از زمین برآید دوست از دشمن پیدا شود و آشنا و بیگانه از هم جدا شود یکى را قهر جلال ازلى فرو گیرد و داغ نومیدى بر پیشانى وى نهند. آنت فضیحت و رسوایى و مصیبت جدایى که درخت نومیدى ببرآید و اشخاص بیزارى بدرآید از هدم عدل گرد نبایست برآید. از سر نومیدى و درد واماندگى گوید:


من پندارم که هستم اندر کارى


اى بر سر پنداشت چو من بسیارى‏

یکى را لطف جمال الهى در رسد بعنایت ازلى و فضل ربانى نقطه نور بر پیشانى او پدید آید سر تا پاى وى همه نور گردد. آن دل پاک وى را مرکب صفا گردانند، لگام تقوى بر سر وى کنند که: التقى ملجم، از عمل صالح زینى برنهند رکاب وفا در آویزند تنگ مجاهدت بر کشند او را بسلطان شریعت سپارند و از خزانه رسالت خلعتى او را پوشانند که: و لباس التقْوى‏ ذلک خیْر، پس عمامه از استغناء ازل بر فرق همت او نهند، نعلین صبر در پایش کنند طیلسان محبت بر دوش افکنند، صفات او را به پیرایه علم بیارایند و در شاه راه شرع روان کنند و هر چه اقبال و افضال بود بحکم استقبال پیش وى فرستند که: من تقرب منى شبرا تقربت منه ذراعا الحدیث.


و یوْم ینْفخ فی الصور ففزع منْ فی السماوات و منْ فی الْأرْض الایة، فردا که صبح قیامت بدمد و سرا پرده عزت به صحراء قدرت بزنند و بساط عظمت بگسترانند و زندان عذاب از حجاب بیرون آرند و ترازوى عدل بیاویزند و از فزع آن روز صد هزار و بیست و اند هزار نقطه نبوت و عصمت و سیادت بزانو درآیند و زبان تذلل بگشایند که لا علْم لنا، سه فزع بود آن روز اول فزع از نفخه اسرافیلى که میگوید: ففزع منْ فی السماوات و منْ فی الْأرْض، دیگر فزع از زلزله ساعت که میگوید: إن زلْزلة الساعة شیْ‏ء عظیم، سدیگر فزع اکبر که میگوید: و لوْ ترى‏ إذْ فزعوا فلا فوْت، از فزع آن روز زبانهاى فصیح گنگ گردد و عذرها باطل و ان نداء سیاست در آن عرصه کبرى دهند که: هذا یوْم لا ینْطقون و لا یوْذن لهمْ فیعْتذرون بسى پرده‏ها دریده گردد بسى نسبها بریده شود بسى سپیدرویان سیه‏روى شوند بسى کلاه دولت که در خاک مذلت افکنند بسى خلقان پاره که دولتخانه بهشت را آئین بندند از سیاست آن روز آدم پیش آید گوید: بار خدایا آدم را برهان و با فرزندان تو دانى که چکنى نوح نوحه میکند که بار خدایا فزع قیامت صعب است هیچ روى آن دارد که بر ضعیفى ما رحمت کنى؟ ابراهیم خلیل، موسى کلیم، عیسى روح الامین همه بخود درمانده و زبان عجز و بیچارگى بگشاده که: بار خدایا بر ما رحمت کن که ما را طاقت سیاست این فزع نیست. همى در آن میانه سالار و سید قیامت مایه فطرت و نقطه دولت مصطفاى عربى هاشمى (ص) گوید بار خدایا مشتى ضعیفان و گنه‏کارانند امت من، بریشان رحمت کن و با محمد هر چه خواهى میکن. از جناب جبروت و درگاه عزت ذو الجلال خطاب آید که یا محمد هر آن کس که بخدایى ما و رسالت تو اقرار داد حرمت شفاعت ترا بر فتراک دولت تو بستیم. یا سید با تو و با امت تو بکرم خود کار مى‏کنم نه بکردار ایشان. هر که بوحدانیت ما و نبوت تو اقرار داد و باخلاص و صدق کلمت شهادت گفته او را از فزع اکبر ایمن کردیم و گناهان وى بمغفرت خود بپوشیدیم و بفضل خود او را طوبى و زلفى و حسنى دادیم اینست که رب العالمین گفت: فله خیْر منْها و همْ منْ فزع یوْمئذ آمنون قوله: إنما أمرْت أنْ أعْبد رب هذه الْبلْدة الایة، خنک آن بندگانى که دین حنیفى ایشان را در پذیرفت و در طاعت و عبادت دست در متابعت محمد مرسل زدند و حق را گردن نهادند بر مقتضى این فرمان که: و أمرْت أنْ أکون من الْمسْلمین ایشانند که مقبول درگاه بى‏نیازى شدند و علم سعادت و رایت اقبال بر درگاه سینه‏هاى ایشان نصب کردند و مفاتیح کنوز خیرات و خزائن طاعات در کف کفایت ایشان نهادند و حائطى از عصمت بگرد روزگار ایشان در کشیدند تا صولت غوغاى لشگر عاصیان بساحات ایشان راه نیافت و سطوات احداث پیرامن دلهاى ایشان نگشت و لواء عز ایشان تا ابد در عین ظهور مى‏کشند، که: إن عبادی لیْس لک علیْهمْ سلْطان، آرى از آن راه بردند کشان راه نمودند، و این شمع عنایت و رعایت در راه ایشان برافروختند که: سیریکمْ آیاته فتعْرفونها و این راه بسه منزل توان برید: اول نمایش، پس روش، پس کشش. نمایش اینست که: سیریکمْ آیاته فتعْرفونها، روش آنست که گفت: و قدْ خلقکمْ أطْوارا، لترْکبن طبقا عنْ طبق، کشش آنست که گفت: دنا فتدلى نمایش در حق خلیل گفت: نری إبْراهیم ملکوت السماوات و الْأرْض روش از موسى باز گفت: إن معی ربی سیهْدین. کشش در حق مصطفاى عربى (ص) گفت: أسْرى‏ بعبْده. اى مسکین تو راه گم کرده در خود بمانده راه براه نمى‏برى عمرها در خود برفتى هنوز جایى نرسیدى. روش تو چنانست که آن پیر عزیز گفت:


برنا بودم که گفت خوش باد شبت


در عشق شدم پیر و شبم روز نشد

اى جوانمرد از خود قدمى بیرون نه تا راه بر تو روشن شود و هام راهت پدید آید.


نشنیده آن کلمه پیر طریقت که گفت: اى رفته از خود نانرسیده بدوست دل تنگ مدار که در هر نفسى همراه تو او است عزیز اوست که بداغ اوست. بر، راه اوست که با چراغ اوست. اینست که رب العالمین گفت: فهو على‏ نور منْ ربه.